Dåb

Orientering

Hvis I som forældre ønsker at få jeres barn døbt, skal I henvende jer til sognepræsten i det sogn, hvor I bor, for at aftale, hvornår dåben skal finde sted. Hvis I er i tvivl om, hvilket sogn I bor i, kan I finde ud af det på sogn.dk.

Inden dåben mødes I med præsten, som gennemgår dåbsritualet med jer. Hvis I har spørgsmål om gudstjenesten, dåben og dens kristne betydning, kan I få svar på dem her.

Navngivning kan ske i forbindelse med dåben, når barnet bliver døbt senest seks måneder efter fødslen.

Større børn og voksne kan også blive døbt i kirken, hvis de ikke er blevet det som små. Kontakt venligst sognepræsten og hør nærmere.

HVORFOR DØBE SINE BØRN?

Mange forældre vælger at lade deres børn blive døbt. Og forud for dåben gør man sig tanker.

At døbe sit barn kan handle om flere ting. Måske ønsker man, at barnet skal indgå i den lange tradition og kultur, som ligger bag dåben i kirken. Måske håber man, at Gud kan være med barnet, dér, hvor vi som forældre ikke selv kan. Måske er det en blanding – og måske er det bare svært egentlig helt at sætte ord på, hvorfor man vil have sit barn døbt. Det ønsker man bare – og det er alt sammen o.k.

Spørger I præsten i Vindinge Kirke om dåb og hvorfor, vil hun svare noget i retning af sådan her: Ved dåben takker vi forældre Gud for vores barn, og vi beder Gud være med barnet igennem hele livet – ja, og faktisk videre ind i døden også.

Barnet bliver velsignet ved dåben og får Guds løfte om, at han altid vil følge det som sit eget barn med sin kærlighed og velsignelse. Barnet får en plads i det kristne fællesskab – med alt, hvad det indebærer.

Har I lyst til at læse mere om dåb, hvorfor, hvordan og meget mere, så brug:

www.folkekirken.dk/livets-begivenheder/daab