Om Handbjerg Kirke

Handbjerg kirke ligger smukt på toppen af Handbjerg bakke ca. 12 km. nord for Holstebro. Kirken er bygget i den store kirkebyggeperiode i 1100-1200 tallet, og er en typisk gammel landsbykirke. Den er opført i romansk byggestil af granitkvadre med en indvendig kerne af kampesten i murene. Tårnet blev føjet til i den sene middelalder, og er bygget af genanvendte kvadre og munkesten.

I årene 1912-20 var kirken udsat for en meget hårdhændet ”fornyelse” hvor altertavlen blev kasseret, men de smukke gamle og uerstattelige figurer fra middelalderen blev i sidste øjeblik reddet op på loftet. I 1958 blev der atter lavet et skabsalter og figurerne vendte tilbage til deres rette plads.

Døbefonten er en meget gammel granitfont. Den bærer en runeindskrift, som sandsynligvis er stenhuggerens signatur.

Der findes hele tre kirkeskibe i Handbjerg kirke: to modeller af Wasa og Norske løve, skænket af kunstmaler Arne Christensen, der selv har stået for færdiggørelsen af skibene, samt skibet Stjernen, der blev skænket af Andreas Olesen i 1958.

Handbjerg kirke bærer præg af at have været i De Linde slægtens varetægt i mange år. Ved de seneste renoveringer af kirkens indre har man bestræbt sig på at genskabe mange af de aftryk De Linde slægten satte på kirken.

Handbjerg kirke er vejkirke og åben dagligt mellem 8-16. Der er ligeledes adgang til cykelpumpe.