Kirkegårdens vedtægter

Vedtægter

Kontakt altid gerne graveren ved spørgsmål. Anita har tlf. 21753253, email gravervnkirke@gmail.com

Erhvervelse og fornyelse af gravstedsret.

Henvendelse om erhvervelse af brugsret til gravsteder — gravstedsret — samt om nedsættelse af kister eller urner i såvel nye som bestående gravsteder sker til graveren/kirkegårdslederen.

Gravstedets anlæg.

1. Plantning af træer og buske kræver menighedsrådets/kirkegårdsbestyrelsens tilladelse.

2. Hvis bestående beplantning på gravstederne ved deres højde eller udbredelse skønnes at være til ulempe for andre gravsteder, kan menighedsrådet/kirkegårdsbestyrelsen forlange dem beskåret eller fjernet.

3. Alle gravsteder skal belægges med ral/grus af den størrelse, som menighedsrådet har bestemt.

4. Ved anlæg af gravsted må der ikke anvendes plastdug eller andet uforgængeligt materiale som underlag/belægning på gravstederne eller andre arealer.

Gravstedernes vedligeholdelse.

1.Indehaveren af brugsretten til et gravsted har pligt til at drage omsorg for gravstedets sømmelige vedligeholdelse.

2. Hvis indehaveren af brugsretten til et gravsted forsømmer sin pligt med hensyn til vedligeholdelsen, og hvis vedligeholdelsen ikke overlades til kirkegården eller den fastsatte betaling herfor ikke erlægges, pålægger kirkegården skriftligt indehaveren af brugsretten at opfylde sine forpligtelser vedrørende gravstedet inden en frist på 2 uger.

3. Hvis der ved fristens udløb fortsat ikke er draget omsorg for gravstedets vedligeholdelse, meddeler menighedsrådet ved anbefalet skrivelse indehaveren af brugsretten, at gravstedet sløjfes som anlagt gravsted og tilplantes eller tilsås. Gravstenen opbevares indtil brugsperiodens udløb efter menighedsrådets nærmere anvisninger. Gravpladserne i gravstedet må ikke på ny anvendes til begravelse før fredningstiden for den sidste begravelse er udløbet.

4. Kirkegården har intet ansvar for skader på gravminder, beplantning eller andet på gravstederne, som er forårsaget af naturbegivenheder, hærværk eller vold.

5. Kirkegården renholder gravstedet mod betaling.

Særligt for gravsteder med pladesten i græsplæne

1. Disse gravsteder vedligeholdes ved, at græsset slås med maskine. Af den grund må det forventes, at der kommer små ridser og stenslag i pladerne. Menighedsrådet tager ikke ansvar for disse skader.

2. Der må ikke ligges eller stilles ting eller blomster på plænen og pladerne. Blomster må kun sættes i en vase beregnet til pladeplæne, som kan købes hos graveren. Dette gælder i sommerhalvåret, hvor der slås græs. I perioden fra 31. oktober til 31. marts må der dog gerne stilles og lægges ting på pladerne.

Fredningstid.

Fredningstiden – den tid, hvori en grav skal henligge urørt – er for kistegrave 30 år, og for urnegrave 15 år.

Ordensbestemmelser

1. Kirkegårdener åben hele døgnet.

2. Kirkegårdeneret indviet sted, hvor der skal være orden og fred.

3. Intet arbejde må udføres på kirkegården og dens gravsteder på en sådan måde, at det kan være til gene for gudstjeneste eller andre kirkelige handlinger.

4. De til kirkegården tilhørende redskaber, som kan benyttes af gravstedsbrugere, skal efter endt

brug straks sættes tilbage på deres plads.

5. Kirkegårdens dige eller hegn og gravstedernes indhegning må ikke gennembrydes eller betrædes.

6. Hunde skal føres i snor.

7. Kirkegårdens låger skal holdes lukkede.

8. Færdsel udenfor kirkegårdens gange er ikke tilladt.

9. Kørsel med cykel og/eller elscooter på kirkegården er kun tilladt for handicappede eller gangbesværede personer.

10. Kørsel med motorkøretøjer på kirkegården må kun ske med tilladelse fra graver eller menighedsråd.

11. Nummerpæle på gravstederne er kirkegårdens ejendom, og må ikke flyttes eller fjernes.

12. Graveren er regulativmæssigt forpligtet til at påtale enhver krænkelse af kirkegårdens orden

og fred og til at indberette krænkelser af nærværende ordensbestemmelser til menighedsrådet/

kirkegårdsbestyrelsen.

13. Afbrydning af grene, beskadigelser af hegn og plantninger, fjernelse af blomstereller planter

fra kirkegården eller andres gravsteder, beskadigelse af gravminderog lignende kan medføre erstatningsansvar og eventuelt tillige strafansvar.

14. Ukrudtsbekæmpende kemiske midler må ikke anvendes på kirkegården, kirkegårdsdiget eller digefoden.

15. Plastik eller lignende materialer må ikke anvendes som underlag for ralbelægning eller på

andre arealer.

16. Der må ikke stilles pynt indeholdende glas på gravstederne.

17. Særlige bestemmelser gælder vedrørende affald – spørg graveren.

Takster

Betaling for gravsteder er ens for hele Kolding Provsti – og erhvervelse af gravstedet er gratis for medlemmer af folkekirken. Taksterne kan ses på Kolding Provstis hjemmeside: koldingkirkegaarde.dk/takster/

Ren- og vedligeholdelse af gravsteder

1. Kirkegården påtager sig pligten til at renholde gravsteder mod betaling. Se priser i ovenstående link, eller spørg graveren.

2. Vedligeholdelsen omfatter foruden almindelig renholdelse af gravstedet følgende arbejder: Omplantning af kantplanter, fornyelse af udgåede eller forvoksede planter, opretning efter jordsætning, pålægning af ral, sten og grusmaterialer, rensning og opretning af gravminder.

3. Skal vedligeholdelsen omfatte yderligere forpligtelser som fx sætning af blomsterløg, pålægning af kranse eller blomster til højtiderne eller på bestemte mindedage, granpyntning, vedligeholdelse af indgangsparti eller gelænder omkring gravstedet, vedligeholdelse af gravsten med indskrift og lignende, må der herfor erlægges særskilt vederlag.

4. Passes gravstedet privat af indehaveren af brugsretten til gravstedet, og denne ønsker hjælp til pasning fra graveren, afregnes dette på timebasis. Denne hjælp kan for eksempel være opretning af sten efter jordsætning.