Langå Sogn

Rygårdsvej 7
Langå
Hesselager
Præsten har fridag fredag og kan ikke træffes onsdag 8-16 på grund af arbejdet i arresten.
Tlf: 62251280 eller 30705007
Hjemmeside: www.løskirker.dk
Kontakt E-mail: MMW@KM.DK
Sognets officielle E-mail: langaa.sognnyborg@km.dk

Det sker i sognet

Gudstjenester

Gudstjeneste med fællesspisning
Langå Kirke, kl. 11:00
Minna Winsløw
Langfredag
Øksendrup Kirke, kl. 10:00
Minna Margrethe Berthelsen Winsløw

Menighedsrådsmøde
Konfirmandstuen, kl. 19:00
Babysalmesang
Svindinge Kirke, kl. 09:30

Tanker i en høsttid

”Luk jeres øjne op, se ud over markerne, de er hvide til høst,” siger Jesus.

I disse dage oplever vi, når vi kører rundt i sognet, høsten i fuld gang. De bølgende kornmarker erstattes en efter en af stubmarkerne fyldt med halmballer og det dyrebare korn køres væk, mens vores næsebor fyldes med duften fra støvet høsten blæser op. Det giver en dejlig følelse af glæde som generation efter generation har oplevet som den gamle sang af Jeppe Aakjær også emmer af.

Jesus taler dog om en anden slags høst. Han har lige haft samtalen med den samaritanske kvinde ved brønden. Gennem hende fik Jesus adgang til hele hendes landsby, hvor mange kom til tro på Jesus som frelseren. Jesus er glad – han har slet ikke tid til at spise – han er i gang med at udføre verdens vigtigste mission – højt hævet over hvad vi egentlig kan fatte og så sammenligner han det med noget så simpelt som en høst, noget som alle på hans tid havde helt tæt på og også os i dag, der bor ude på landet.

En garvet landmand ved lige præcis hvornår kornet har den rette modenhed og den rette tørhed og så ved han, at han skal i gang – det er nu.

På samme måde vidste Jesus der i starten af Johannesevangeliet, at nu var tiden kommet til hans store mission, som han også vidste ville lykkes. På samme måde som når landmanden kigger ud over sine marker, der er klar til høst og med det samme kan se at høsten bliver stor i år.

En stor uselvisk glæde fylder Jesus, selvom han ved at den også vil medføre hans egen smertefulde død inden for kort tid.

Lige nu har vi alle travlt med at vande i haven, luge og sanke i lade af alle de dejlige sager vi også skal glæde hinanden med lige om lidt. Vi har måske haft en hektisk sommer med rejseaktivitet gæster og besøg. Det åndelige og fordybelsen kan let være trukket lidt i baggrunden. Det er godt lige at blive mindet om at markerne er hvide til høst stadig er aktuelt også i åndelig betydning.

Sangen ”Nu er det længe siden” af Jeppe Aakjær forener de to begreber på en utrolig smuk måde som vi stadig kan lære af:

Se far han lægger vesten og ser så indadvendt

En skælven i et ydmygt sind

En bøn til altets skaber, før avlen bringes ind.

Sorggrupppen

Sorg er en naturlig ting ved tab og skal italesættes.

Det er ikke altid omgivelserne er helt med på dette.

Vi er en gruppe fra sognet, der mødes ca. hver 3 uge

Der er åbent for nye også fra Frørup Taarup sogne.

Der er naturligvis tavshedspligt

Næste møde er kl. 19.00 i konfirmandstuen i Langå

Vil du tilmelde dig eller har du spørgsmål kan du kontakte Minna på 30705007 eller mmw@km.dk

Kirker i sognet