Menighedsrådsvalg

Information om menighedsrådsvalget 2024

Menighedsrådsvalg i Glud og på Hjarnø

2024 er valgår til menighedsrådene over hele landet. Et menighedsrådsvalg kan minde om et folketings- og/eller kommunal-valg, men det kan også minde om en almindelig generalforsamling sådan som mange kender det fra foreningslivet.

Om valget kommer til at ligne det ene eller det andet afhænger af, hvorvidt der laves et såkaldt aftalevalg på valgforsamlingsmødet. Hvis der er nok af nye kandidater til at afløse de afgående og alle er enige herom, slutter valget på valgforsamlingen. Hvis der ikke er enighed herom og der indkommer flere valglister, udskrives der et afstemningsvalg til menighedsråd, hvor man skal afsted for at stemme som f.eks. til et folketingsvalg. Dette finder sted senere på året.

Du kan kontakte menighedsrådet, hvis du har spørgsmål til valget.

Lige som i resten af landet er der både i Glud og på Hjarnø en årelang tradition for aftalevalg.

Både i Glud og på Hjarnø finder valgforsamlingen sted tirsdag 17. september. I Glud i konfirmandlokalerne ved præstegården og på Hjarnø i forsamlingshuset.

De nye menighedsråd tiltræder 1. søndag i advent.