Menighedsrådsvalg

Hvad laver et menighedsråd?

Der er valg i 2024! Og der er hårdt brug for DIG i Gestens nye menighedsråd!

Det sjove og kreative:
Fællesskab, samskabelse, grin, råd til en velholdt kirkegård, morgenkaffe til byfesten, Gud&Mad, råd til sangaftener, konfirmandudflugt, bliv hængende til kirkekaffe, vedkommende gudstjenester, råd til levende lys og blomster i kirken, udendørsgudstjeneste, yoga på kirkegård eller i kirken, bus til skolens deltagelse i RAMS, juniorkonfirmander, kage, hygge, organist med på ”Kvisten”, nye højskolesangbøger, koncerter, foredrag og alt det andet, du godt kan tænke dig i kirkens regi!

Det praktiske:
Menighedsrådet er ansvarligt for sognets økonomi, er arbejdsgiver for Kirkens ansatte (med undtagelse af præsten, hvis nærmeste leder er provsten i Malt Provsti, som Gesten Sogn hører ind under) og sørger for, at kirken, kirkegård og præstegården holdes vedlige.

Årsbudgettet for 2024 er for Gesten kr. 1.725.560,00. Den primære indtægt er vores andel af den betalte kirkeskat i Vejen Kommune. For de penge sørger menighedsrådet for vedligeholdelse samt betaler løn til graver, gravermedhjælpere, kirkesanger og organist. Dertil kommer en række faste udgifter til el og varme, konfirmandundervisning, blomster etc.

Tilbage bliver en mindre sum, som menighedsrådet mere frit disponerer over ift. det ovennævnte kirkeliv.

De enkelte medlemmer af et menighedsråd varetager forskellige funktioner.

Formanden er ansigtet udadtil og repræsenterer menighedsrådet i forhold til offentlige myndigheder. Han eller hun sørger for at forberede, indkalde til og lede møder i menighedsrådet og deltager i 2 årlige budgetmøder med provstiet.

Næstformanden overtager formandens opgaver, hvis formanden af den ene eller anden grund ikke kan varetage dem.

Kontaktpersonen varetager den daglige arbejdsgiverfunktion overfor de ansatte. I provstiet er der ansat en HR medarbejder, som hjælper og rådgiver ift. til alt dette, så man er ikke overladt til sig selv! Kontaktpersonen er således den i menighedsrådet, som har styr på arbejdsforhold og overholdelse af regler. Det være sig ansættelseskontrakter, vikardækning ved ferie og sygdom, MUS, medarbejdermøder, arbejdsmiljøgennemgang.

Kassereren udbetaler løn, feriepenge etc. til menighedsrådets ansatte og betaler alle regninger. Han eller hun sørger også for udarbejdelse af årsbudgetter og -regnskab samt sørger for løbende at holde menighedsrådet orienteret om forbrug i forhold til budgettet. Også her er der store hjælp fra den eksterne regnskabsmedarbejder, menighedsrådet betaler.

Kirkeværgen fører tilsyn med kirken, kirkegården og anden fast ejendom tilhørende kirken/menighedsrådet og sørger sammen med graver og menighedsråd for planer for kirkegården og vedligehold af bygninger.

Sekretæren sørger for, at der bliver skrevet referat fra alle møder i menighedsrådet, således at alle beslutninger er dokumenteret.

Vi mødes i menighedsrådet ca. 10 gange hen over året. Der er offentlig adgang til alle møder. Vi håber, at DU har fået lyst til at vide mere om menighedsrådet. Du er så hjerteligt velkomne til at kontakte en af os eller at være med til et møde. Mødedatoer annonceres på sogn.dk/gesten.

Sæt kryds i kalenderen til orienteringsmødet d. 14. maj, hvor vi håber at se dig! Valgforsamlingen afholdes d. 17. september. Vel mødt til fortsat at skabe liv i Gestens kirke!