Lapidarium

Lapidarium: Et område, oftest i forbindelse med en kirkegård, hvor særligt bevaringsværdige minde- og gravsten opstilles. Lapis betyder sten, og et lapidarium er en udstilling eller samling af sten.

Lapidarier kan indeholde bevaringsværdige sten, men nogle steder er det alle sten, som arvingerne ikke har hentet efter fredningstidens udløb. Der er ikke regler for, hvilke sten eller hvordan de opsættes, men der er regler i kirke- og museumsloven for hvordan et menighedsråd skal sortere gravsten.

Sten kan være bevaringsværdige, fordi de repræsenterer en bestemt tidsperiode, de er specielle pga udseende, de kan være udført af en speciel person – Niels Hansen Jacobsen – eller de kan være for personer, som har betydning.

Stenene i lapidariet er over

Karl Thomsen Søholt, barber og tobakshandler i Øster Gesten, hans kone Maria Søholt Villumsen, og hans forældre Kristen Nielsen Søholt, gårdejer Bækholm, Øster Gesten Mosevej 2, og Maren Kathrine Søholt.

Carl Nielsen Venborg, tømrermester i Øster Gesten, og hans kone Anne Marie Venborg.

Anna Marie Sørensen og hendes mand førstelærer ved Gesten Centralskole H.P. Sørensen.

Simon Christensen, mejeribestyrer ved Gesten Mejeri fra 1905-1920.

Sognefoged Anders Kristian Hansen, Gestenlund, Gesten Kærvej 3 og hans kone Ane Kirstine Rasmusdatter.