Menighedsrådsvalg

Information om menighedsrådsvalget 2024

Valg til nyt menighedsråd finder sted på Valgforsamlingen, onsdag den 18. september, kl. 19.00 i Konfirmandstuen.

Der skal vælges 5 medlemmer til menighedsrådet.

Valgforsamlingen er offentlig tilgængelig, men det er kun medlemmer af folkekirken med valgret i sognet, der har tale- og stemmeret.

På valgforsamlingen:

1. Opstilles kandidater

2. Der er mulighed for at kandidaterne præsenterer sig og debat

3. Menighedsrådet vælges ved skriftlig, hemmelig afstemning

Opstilling foregår ved personligt fremmøde eller ved fuldmagt.

Fuldmagten afleveres til valgbestyrelsen på valgforsamlingen.

Fuldmagten skal udfyldes på en blanket godkendt af Kirkeministeriet.

Forud for afstemningen skal kandidaterne afgive skriftlig samtykke i opstillingen.

Der er ikke et krav om stillere, for at stille op som kandidat på valgforsamlingen.

Hver stemmeberettiget kan stemme på op til det antal kandidater, der svarer til halvdelen af sognets pladser i menighedsrådet.

I Gedsted sogn vil det sige, at man kan stemme på op til 3 kandidater.

Det nye menighedsråd offentliggøres efter valgforsamlingen.

Det er muligt at udløse afstemningsvalg, hvis der indleveres en kandidatlisten efter valgforsamlingen.

Kandidatlister kan indleveres fra dagen efter valgforsamlingen til 4 uger efter (den 16. oktober 2024).

Kandidatlister indleveres til formanden for valgbestyrelsen, Ole B. Sørensen, Tyttebærvej 7, Gedsted Kontakt: 40 54 56 44 for aftale om tidspunkt.

Et eventuelt afstemningsvalg skal afholdes den 19. november 2024.

Hvis der den 29. oktober foreligger to eller flere gyldige kandidatlister gennemføres afstemningsvalget.

Kandidaterne, der blev valgt på valgforsamlingen, bliver kandidater på samme liste medmindre de ønsker at opstille på en anden liste.