Særlig information vedr. Covid-19

Adgang

Grundet Covid-19 smittefare har menighedsrådet besluttet at begrænse adgangen til kirken. Det betyder at dørene bliver låst, når der ikke er planlagte arrangementer som fx. gudstjeneste og kirkelige handlinger.

Krav om mundbind

Fra den 29. oktober og frem til og med 2. januar 2021 har regeringen udvidet kravet om at bære mundbind eller visir til også at gælde i kultur- og kirkeinstitutioner.

Når du besøger eller deltager i en aktivitet i folkekirken i et lokale med offentlig adgang (for eksempel Allehelgensgudstjeneste), skal du overholde det gældende krav om brug af mundbind.

Du skal have tildækket mund og næse ved brug af mundbind eller visir, når du går ind og ud af lokalet, og når du bevæger dig rundt i lokalet.

Kravet gælder ikke, når du sidder ned eller knæler under aktiviteten. Heller ikke når du som led i en kirkelig handling kortvarigt rejser dig op, for derefter at sætte dig ned igen på samme plads.

Børn under 12 år er undtaget kravet om mundbind i folkekirken.

Afstandskrav og arealkrav gælder

Udendørs aktiviteter (dog ikke begravelser og bisættelser)

Ved bryllup på kirkens græsplæne, gudstjeneste i det fri eller andre udendørs aktiviteter, hvor deltagerne hovedsageligt sidder ned, gælder afstandskravet.

Det vil sige, at der skal være én meters afstand mellem alle deltagere, som ikke er i samme husstand, og to meter, hvis der er sang. Der må maks. være 500 deltagere.

Ved kirkens udendørs arrangementer, hvor deltagerne hovedsageligt står op eller går rundt, gælder det almindelige forsamlingsforbud (som fra den 26. oktober og fire uger frem lyder på maks. 10 personer).