Babysalmesang

Babysalmesang i Hvirring kirke

Om babysalmesangen i Hvirring kirke fortæller Hanne Rasmussen:

Hvad er det nu for noget! Det der babysalmesang!

Sidder man bare og synger salmer for sit lille barn? Og hvad skal det gøre godt for?

Et lille barns sprog er lyde og toner og barnet oplever forældrenes stemmeklang som en verden af tryghed. Barnet har alle antenner ude og suger til sig af forældrenes ansigtsudtryk, stemme, sang og bevægelsesudtryk og det er det, vi tager afsæt i, når vi holder babysalmesang.

Vi synger – sange og salmer – vi laver lyde – rim og remser- vi laver fagter, kilder, krammer – vi masserer – vi blæser sæbebobler – vi flyver som fugle med tørklæder – vi går en tur i kirkerummet og mærker den store akustik, når vi synger.

Det hele er en stor sansemotorisk oplevelse for det lille barn, der i den grad fryder sig og efterhånden begynder at ”nynne” og ”snakke” med. Når stjernehimlen svæver op og ned over børnene, mens vi synger ”Du som har tændt millioner af stjerner”, eller når vi svinger de små i bløde tæpper, mens vi synger ”Sov sødt barnlille”, bliver det tydeligt hvilken effekt kirkerummet har i det musikalske samspil.

Kontakt:

Organist Hanne Nørtoft Rasmussen