Kirkernes historie

Væggerløse Kirke

Om Væggerløse Kirke - bygget omkring år 1100.

Kirken var i middelalderen viet til Sankt Olav. Kor og skib er opført i senromansk tid af munkesten over profileret sokkel, som løber af mod hjørnelisener. Korets hjørnelisener er kun bevaret mod sydvest. Kor og skib har gesimsfrise under tagudhænget. Den senromanske kirke har haft apsis, som blev nedrevet og erstattet med det nuværende ved en restaurering i 1861. I korets sydmur ses en præstedør. Syddøren er bevaret men helt ommuret ved restureringen i 1861. Tårnet er opført i sengotisk tid.

Kor og skib har flade bjælkelofter. Altertavlen er et maleri fra 1868 af H. Hofmann. Prædikestolen er udført o.1640 af Jørgen Ringnis. I kirken ses et krucifiks fra slutningen af 1200-tallet. Døbefonten af cement stammer formodentlig fra 1861, en romansk fontekumme af granit skulle stå i en have i Højet.

I tårnfagets hvælv afdækkedes i 1906-7 kalkmalerier fra 1510-20. Kun østkappen blev stående fremme. Her ses Middag i Emmaus, som er et livligt billede af et måltid. Kristus sidder med to fornemme mænd ved et veldækket bord med en spækket dyrekøller og brød. To tjenere varter op, den ene kommer med et lågfad, den anden skænker vin af en kande.

Strandkirken ved Marielyst

Om Strandkirken ved Marielyst - indviet i 1959

I Væggerløse Sogn findes et stort sommerhusområde, hvor feriegæster og turister fra nær og fjern, hvert år kommer og nyder deres ferie. Marielyst er kendt vidt omkring - for sol, strand, skov og smuk natur. Et dejligt område, hvor der også er en stadig større andel af fastboende.

Allerede i 1944 vedtog en kreds af beboere i Væggerløse sogn og sommerhusejere i Marielyst, at arbejde for at bygge en kirke i Marielyst, hvor der kunne holdes gudstjenester for de mange, der hvert år gæster Marielyst, samt for faste sommerhusejere og helårsbeboere.

Krigen og besættelsen forsinkede arbejdet, men den 19. december 1957 var man kommet så langt i arbejdet, at grundstenen til Strandkirken ved Marielyst kunne lægges. Meget arbejde og stor offervilje fra mange sider, ikke mindst fra komitéen for opførelse af kirken var gået forud, således at der nu var økonomisk basis for at starte bygningen af kirken.

Kirken blev tegnet af arkitekt Albert Petersen, Nykøbing Falster, og opført af murermester Ottar Nielsen, tømrermester Skytte Koch, glarmester Wallin, blikkenslager A. Andersen & søn, samt malermester Arndt Jensen.

Strandkirken er en selvejende institution i Den Danske Folkekirke. Dens liv og vækst er afhængig af menighedens bidrag, både frivilligt arbejde, men også økonomisk. Kirken oplever en stor velvilje fra stiftets præster, der gerne bruger en frisøndag for at holde prædiken dér. Ligeledes påtager medlemmer af komitéen og andre venner af Strandkirken sig arbejde som kordegne og andre gøremål, som er nødvendige for at alt kan fungere – som en levende kirke.

Du kan se mere om Strandkirken på www.strandkirken-ved-marielyst.dk