Menighedsrådsvalg

Menighedsrådsvalg 2018

Information om menighedsrådsvalget 2018

Mød op til dit lokale menighedsrådsvalg i Thorning og i Vium

Menighedsrådet er din lokale kirkes ledelse. Vi arbejder for at sikre de bedste rammer for en levende og relevant folkekirke i dit sogn. Der er valg til menighedsrådet – og det er din chance for at få indflydelse på din kirke. Stil op som kandidat – eller kom og vær med til at vælge et nyt menighedsråd.

KOM TIL ORIENTERINGSMØDE OG OPSTILLINGSMØDE

Menighedsrådene i Thorning og i Vium indbyder til et offentligt orienteringsmøde. Her orienterer menighedsrådet om dets arbejde, kommende opgaver og reglerne for menighedsrådsvalget.

Mød op til orienteringsmøde i Thorning tirsdag d. 18/9-2018 kl. 19.00 i Thorning Forsamlingshus, den lille sal, Blichersvej 35, 8620 Kjellerup

Der skal vælges 6 personer til menighedsrådet i Thorning

Det bliver en yderst interessant og spændende periode med bygning af nyt Sognehus og ny præstegård. Vi ved der er nogle medlemmer, som ikke genopstiller, så vi ønsker meget gerne at modtage nogle glade og energiske nye medlemmer, som vil bidrage til et demokratisk og aktivt sogn.

Der bliver orienteret om menighedsrådets opgaver og kompetencer. Derefter ønsker om kandidatur og præsentation af jer.

Mød op til orienteringsmøde i Vium mandag d. 17/9-2018 kl. 19.00 i Vium Menighedshus, Marie Curtz Vej 3, 8620 Kjellerup

Der skal vælges 5 personer til menighedsrådet i Vium

Ikke alle medlemmer ønsker genvalg, og vi opfordrer enhver med blot den mindste smule interesse eller nysgerrighed for menighedsrådsarbejde til at møde op. Vi håber du har lyst til at bakke op om Vium Menighedsråd.

Valgperioden er både i Thorning og i Vium på 2 år.

BLIV KANDIDAT

Der holdes opstillingsmøde i forlængelse af orienteringsmødet. Her kan der opstilles en eller flere kandidatlister til valget.

Det er altså typisk her, du skal møde op, hvis du ønsker at få dit navn på en kandidatliste. Opstillingsmødet er afgørende, fordi de opstillede kandidater automatisk er valgt, hvis der kun indleveres én liste (se afsnittet ”Opstillingen i praksis”).

Alle folkekirkemedlemmer i sognet – og sognebåndsløsere til sognet – der er fyldt 18 år, kan som udgangspunkt opstille på en kandidatliste til valget. Listen skal have opbakning fra mindst fem stillere.

VÆLG DIT MENIGHEDSRÅD

I langt de fleste sogne er kandidatlisten fra opstillingsmødet den eneste liste, der bliver indleveret – og dermed er det på opstillingsmødet, at du kan få indflydelse på, hvem der bliver valgt til det næste menighedsråd.

Indleveres der flere lister, afholdes der valg i sognet d. 13. november 2018.

OPSTILLINGEN I PRAKSIS

Der skal anvendes en obligatorisk formular til kandidatlisterne. Den kan hentes på www.menighedsraad.dk eller på www.km.dk. Den udfyldte liste skal indleveres senest d. 2. oktober 2018 kl. 19.00 til indleveringsstedet i sognet. Du kan finde indleveringsadresser og tidsrum for indlevering for dit sogn på sogn.dk eller på sognets egen hjemmeside.

Denne annonce beskriver hovedreglerne for menighedsrådsvalget. Find detaljerne på www.km.dk/folkekirken/valg/menighedsraadsvalg-2018/.