Kirkegården

Gesten Kirkegård har ledige gravsteder overalt på kirkegården, og der kan vælges flere former for gravsted. Graveren er behjælpelig ved valg af placering, anlæggelse og pasningsform.

Kistegravplads - er den mest anvendte og kan erhverves på gammel eller ny afdeling med det antal pladser, som ønskes (dog højst 5 pladser).

Firkantet beplantning - kistegravplads - der må anbringes opretstående natursten (60 x 80 cm). Der må ikke foretages beplantning foran stenen. Blomster i vaser og potter kan nedsættes i jorden ved stenen. Vinterkranse må henligge foran stenen i tiden fra december til marts. Kirkegårdspersonalet holder græsset og beplantningen ved stenen.Gravpladsen betales til stiftet for 30 år.

Urnegravsteder - urner kan nedsættes i særlig afdeling på kirkegården. En urneplads i plænen (eller gravsted) har plads til to urner. Gravstedet (1 x 1 m) anlægges i samråd med graveren. Gravstenen skal være upoleret granitsten max 65 x 45 cm. Der må lægges blomster/krans på gravstedet. Vaser, som er godkendt af menighedsrådet, må anvendes. Gravpladsen betales til stiftet for 15 år.

Det anonyme gravsted - et urnegravsted i fællesanlægget er uden særlig markering. Placeringen kendes kun af kirkegården. Buketter henlægges ved fælles monumentet.

Fredningstid - er 30 år for kistebegravelser og 15 år for urner. Derefter kan gravstedet benyttes til andre begravelser, hvis der ikke forinden er truffet aftale om forlængelse.

Udsmykning af gravsteder - må kun foretages med de i naturen nedbrydelige materialer. Dog må der ved julepyntning anvendes andre materialer, såfremt dette fjernes sammen med den øvrige vinterdækning.

Valg af pasningsaftale - det er gravstedsindehaverens pligt at sørge for gravstedets vedligeholdelse. Man kan vælge selv at passe det, eller man kan overlade hele pasningen til kirkegårdspersonalet. Det gælder også plantning af sommerblomster og vinterdækning af gravstedet. Regning sendes én gang om året i januar-februar.

Legatordning - kan tegnes for hele fredningsperioden eller minimum 5 år. Aftalen har tre ydelser, vedligeholdelse, grandækning og forårs- og sommerblomster. Ordningen er fordelagtig både pris- og pasningsmæssigt og belaster ikke de efterladte. Ordningen er fritaget for moms og arveafgift. Hos kirkeværgen udfærdiges formular, hvoraf det fremgår hvilke ydelser, man ønsker. Pengene indbetales til Ribe Stift på girokort.

Billeder fra kirkegården