Menighedsrådsvalg

Opstillingsmøde til menighedsrådsvalg i Bjergby-Mygdal Sognehus tirsdag den 13. september kl. 19

Information om menighedsrådsvalget 2016

Menighedsrådsvalg, Bjergby og Mygdal

Menighedsrådsvalg afholdes hvert 4. år, og det er i år, 2016, med valgdag den 8.november.

Orientering om hvordan det hele foregår, både i Bjergby og Mygdal, afholdes ved et offentligt møde i Sognehuset i Bjergby tirsdag den 13.september kl. 19.00. Her vil alle spørgsmål blive besvaret, men her, kort, de vigtigste.

I praksis sammensættes det nye menighedsråd som oftest ved en snak om tingene. Derfor er det vigtigt at møde op den 13.september, for umiddelbart efter orienteringsmødet afholdes der opstillingsmøde, hvor man sammensætter en liste med kandidater. Der skal vælges 8 kandidater, 4 fra hvert sogn, og 2 suppleanter fra hvert sogn.

Men herudover står det alle frit for at opstille lister, og reglerne herfor vil også blive gennemgået under orienteringsmødet. Kommer der mere end én liste bliver der så afstemningsvalg, - som sagt den 8.november.

Kandidatlister kan rekvireres hos sognepræsten og skal indleveres, udfyldt korrekt med alle de krævede oplysninger, mellem den 20. og 27.september, begge dage kl. 19.00. Kandidatlister indleveres enten til valgudvalgets formand Preben Larsen, Højvænget 12, Bjergby, tlf. 9897 1561, - eller til sognepræsten, Kirkevænget 6, Bjergby, tlf. 9897 1022; ring i forvejen, at der kan være nogen hjemme.

Menighedsrådet er det demokratiske organ, som, sammen med præsten, er med til at holde kirken oven vande også her hos os. Dertil en vigtig samarbejdspartner både for præst, organist, kirkesangere og gravere. Vi har haft et meget kvalificeret og godt samarbejdende menighedsråd i afvigte periode, men desværre synes flere medlemmer, at de er faldet for aldersgrænsen eller de må holde op af andre grunde. Det er derfor vigtigt at møde op den 13.september, så et nyt menighedsråd kan fortsætte dette solide arbejde i samme ånd.

Valgbestyrelsen for Bjergby og Mygdal sogne

Ilselil Lie, Preben Larsen, Lars Brinth